Translate

lørdag 26. mai 2012

mobil samfunnet.......og litt anna..... obs!!!!




fant dette bilde på google, dette forteller vil litt hva æ hadde kommer te å prate om mobil... når æ va ungen så hadde vi itj nokka mobil, uff no føle æ mæ gammel ja....jaja æ vår vel fortsette alikevel. hvor mange har mobil i dag, og når fikk æ min første mobil.... tror det va i 1996 og det va en "murstein" og hadde mitt første abonement men så kom no kjærligheten og tok overhånd og abonementet gikk over til å bli en inkasosak, men hadde no en mobil uansett.... ja og mobilene ble bare mer og mer avanserte, og dyrt og no må æ fortelle dokk at når æ bodde på løten så hadde æ opptil 3 mobiler med forkjellige nr til forskjellige oppratører... sjokka no.... hehe ja men det er sanheten. må si at grunnen te at æ hadde det va vel litt også for å kunne gjemme mæ for personer som itj æ ville ha kontakt med.

RIP.
mobil.... kordan mobil e den beste som æ like.... æ vil no si at det e den tlf æ har no samsung GT-S5830, har hatt Sony Ericson og nokia. men æ vil si at det e ingen som slår den samsungen æ har. non starte jo året me å kjøpe sæ en ny mobil for at dem vill ha det beste. og det dyreste og den som e mest populær, men hvorfor trenger non det? er det så mange som har så god råd? trenger dem itj penga te å overleve resten av samfunnet... hva regner jeg som dyrt da? jo alt over 1000kr, men det har vel litt med den lave trygda jeg har også..... ja æ skreiv lave trygda .... det e itj nok peng te å kunne kjøpe sæ det nyeste og beste hele tiden
hvordan har det sæ at non ska ha det dyreste og elsker å vise det fram? hvor er empatien for at itj alle kan kjøpe det dyreste og det beste? æ tror det har med at vi lever i et egoist samfun slik at vi vil det beste for oss selv men itj andre... æ si itj at alle e son, men at det e mange som e det ja... 
hvor mange mobiler har jeg hatt? æ skjønne itj hvorfor æ stille mæ sjøl herre, men ska no prøve å  telle etter. hmmm kom opp til 15 ialle fall det jeg husker etter å ha tenkt på det litt, men det kan værra flere å uten at æ huske det,

e det flere enn mæ som huske denne sorten av tlf... va vel for oss som vokste opp før mobil verden, og da gikk det itj ann å bare ringe og tro at en va der, og en viste når en måtte være hjemme også.



prøver å gli fint over til neste tema. oppdragelse.... mange vil vel si at dette tema kan du itj uttale dæ om siden du itj har unge sjøl, men ka med sun fornuft, er i alle fall fullstendig klar over at æ veit kordan æ vil oppdra min unge og kordan æ itj kjæm te å gjør det..... dette e viktig at dokk som læsera forstår at dette e mine og bare mine meninga kan itj få understreke dette godt nok. det første æ har villa lært min unge er å ha respekt for sine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre, itj forlang å få nokka for å måtte komme på besøk, men har heller itj godtatt forskjells behandlig fra besteforeldre eller oldeforeldre for det blir urettferdig om det er flere barnebarn/oldebarn. æ veit også at æitj har godtatt at dem e frekk.har sett på en del oppdragelses program på tv og kommer til å følge  ganske mange av di rådene dem gir. Så tenker du sikkert hva om jenta eller gutten din får en kronisk sykdom, det ææ veit fra mitt ståsted i dag så vil æ si at det finnes hjelp og at æ kjæm te åstå på for ungen min , det er et stort JA. det kommer sikkert til å bli veldig vanskelig men det beste rådet jeg har lært meg av mine foreldre er at itj gi sæ før en går det svaret en vill, sjølsagt kommer det til å bli vanskelig men kæm vil itj at ungen sin ska ha det best mulig for å itj stræve så mye.... det er vel egenlitg nok press fra samfunnet om itj foreldran ska sette enda mere press på ungen sin.men det æ tror e viktig for alle unga uansett alder så bør dem ha grensa og det bør opprettholdes. så hva med skillsmisse bran, æ mene at dem også burde ha samma regla både hos mor og far, men det tror æ itj alle foreldre tenke i denna retningen,men å gjøre det samme hos mor og far tror jeg er viktig uansett..

ja det er vel på tide å avslutte nå... før jeg trokker på flere tær og uttaler meg om ting jeg itj ska ha nokka me å uttale mæ om siden at æ itj har barn. om mobilbruk kan æ uttale mæ føle æ sjøl for det e mine tanka... men me barn så kan det virke som om at æ rakke ned på andre men det er itj meninga, vil bare fortelle hva æ kjæm te å gjør og itj gjør.

det e jo lørdag og da kommer vel det en shots på bordet.... for dem som trenger det pass på bakrusen i morra hehe, jaja denne dama ska kose sæ me kjærseten og Pusa.... hadde planer men ble avlyst men det kan skje.... jaja får dokk får ha en STRÅLENDE lørdag,




2 kommentarer:

  1. Jeg husker den telefonen ja;0)) Vi hadde grå og morfar sort. Mange mobiler jeg har hatt vet jeg ikke, men har havnet på en HTC Desire HD og nå har den levd i 1 1/2 år og hipp hurra for det. Kjempe-fornøyd med den, å håper at den ikke konker med det første. Da den tar kvelden blir det nok HTC på meg i og med I`m in love with that phone..hehe..

    Første var rundt 2000, en alcatell og hver gang jeg skulle ringe stod det: Alcatell, farvell og den slo seg av. Havna så på nokia.

    Barneopdragelse har jeg få kommentarer om, men kan nok si meg helt enig i det du skriver snuppa<3 Tror nok ikke du tråkker på mange tær, og i såfall: Da er de svært ømme;0))

    Go kos og glad i du vennen<3

    SvarSlett
    Svar
    1. når en tenke etter så er det egentlig litt rart å tenke på kor langt mobilverden, uff det er så lenge siden....
      jeg har havna på samsung og er kjempe gla i den tlf.....vil itj at den ska bli ødelagt.........
      hehe det er mange som har VELDIG ømme tær når det gjelder oppdragels av barn

      Slett