Translate

mandag 28. mai 2012

rykter..... og mobbing!!!

ja no kan dokk bare gled dokker til denne bloggen
starte med noe som jeg tror alle har blitt utsatt for rykter både posetive og negative. dem som sårer mest er vel dem som er negative. men hvorfor blir non alltid utsatt for ryktespredning svaret fra mæ er dem som gjør dette har forlite å gjøre igjenom en dag. 
søkte på rykte og fikk dette:
rykte [norsk]    rykte n2 (fra lty, eg 'rop')   1 nyhet som går fra munn til munn, prat, sladder bare løse r-r / høre r-r om noe   2 omdømme, ry ha et dårlig r- / være bedre enn sitt r- / ødelegge sitt gode navn og rykte
men hvorfor gjør det så vondt bestandig.. har opplevd non posetive rykta,bare negative... non av dem ryktan som har inntruffe i mitt liv er at jeg var gravid, at det va min feil at en anna person hadde blitt syk, at æ ødla andre mennesker, at æ itj hadde nokka rett te å uttale mæ om ting æ itj kunne nokka med. den siste har vel kansje hengt med det siste året eller 2 åran. treng vel itj si nokka mer om det.... den personen som æ hinte te kjæm aldri te å les denne bloggen uansett, men men kan no bare si at æ e itj perfekt.... og har aldri sagt at æ va det heller...., men non ska no fram stå som perfekt men det har æ vel skreve om før..
æ vil si at rykta kan ødelegge et menneske psykisk.... og kan gjøre til at et anna meneske får dårlig sjøltillit og et dårlig sjølbilde, kan vel si at æ har hatt begge dele.... æ skrtev tidligere at æ tror at ryktestarteran har forlite å gjør i livet sitt tror æ stemme veldig, eller så kan æ vel si at å bo på bygda si e vel sitt uansett... æ veit ka æ snakke om har bodd på en plass der sladdra og ryktan tok overhånd og at æ fikk dårlig sjøltillit og låste mæ helt inne, fikk depresjon. men hadde det itj vært for gode venner som viste at det itj stemte. hadde gode arbeidskolleger også som hjalp meg. men ellers så vil æ si at om du blir offer for rykter så hold fast på en ting. 
venner er alltid godt å ha.. se på mæ som en venn som er her for dæ om du trenger.


mobbing! hvem er mobbere og hvem blir offere? og hvorfor gjør samfunnet med mobbing?
og kommer samfunnet til å følge

hvem har laga denne? joa æ kan gjette hvem som har laga denne... kan gi dæ ett hint dem sitt i oslo.... gjette konkuranse å så gøy !!!!!!

mobbing! hvorfor gjør vi itj NOK for å få det stoppa.....
kan fortelle en liten historie først så forstår dokk sikkert ka æ mene!
dette e fra virkeligheten men navna er fake:
denne jenta går i andre klasse på en skole og er egenlig veldig sterk psyskisk vil æ si og skolemessig e ho også veldig flink. men det itj læreran ser er det som skjer i fri minuttan... men æ skjer det og prøve å gjør nokka me det men det er itj nokka vits for da får æ høre at ho står bare å lyg om denne situasjonen. men da æ prøve å fortelle at æ så det, og da fikk æ bare hør at æ hadde missforstått hele situasjonen. dette hva det som skjedde: dem va 3 jenter som lekte sammen,så kom det 2 til og spurte hvorfor de 3 jentene lekte sammen siden ho va så tykk og feit at ho tok jo opp all plass der dem hva å leka. det ble så hard for denne jenta at ho begynte å gråte men dem stoppa itj for det da kom fra dem du e en grin unge som e like feit som en elefant. hva gjør læreran me dette INGENTING dem sie at jenta e skoleflink og like å mobbe andre for deres feil..... æ føle at læreran tar feil og det sa æ å men da ble det formye og æ fikk beskjed om å slutte av før vinterferien dette året... og da hadde det også komme fram at æ hadde bipolar, men det e no en anna historie. hva kunne vært gjort anderledes?


Det første minne jeg har er da jeg slutta med tegretol som min mor fortalte at jeg fikk pga feberkramper som hadde kommet etter at jeg vart født.


Slutta med den når jeg var 10 og så hadde jeg min første opptur slik jeg husker det selv. Så når jeg va 10 så starta også mobbinga, den setningen som sitter i enda er. Hanne Panne stekepanne. Mobbinga ble daglig, og det ble ikke bedre av at æ prøvde å si i fra. Mange slåsskamper havna jeg også i. Huske spesielt en som vi va tre jenter som skulle gå hjem fra skolen og den ene begynte å terge/mobbe og jeg ble så sint at jeg slengte ho i bakken. Hadde også noen nedturer, da ville jeg ingen ting, bare sove og holde meg inne……..

Fikk også vite på barneskolen at jeg hadde dysleksi, og det førte til enda mere mobbing. Ingen så det at jeg mista bare mer og mer lysta til å gå på skolen etter den «diagnosen».  Fikk også egen lærer/spesial pedagog. Det gjorde heller ikke tingene bedre.

Årene gikk no og da jeg kom på ungdomsskolen. Der fikk jeg en norsklærer som sa at han ikke ville ha noe mobbing. Akkurat som det hjalp, fikk også spesial pedagog også der.  Opplevde mye mobbing der også men det er ikke noe spesielt som skiller seg ut. Hadde ingen spesielt gode venner heller. Følte ikke alle kunne forstå/forklare noe spesielt hva som va galt foruten at jeg hadde dysleksi og va vanskelig…..

Første året på videregående skole: va helt spesielt, foruten og itj ha non venner så overlevde jeg, starta med å trøstespise. Var vel ikke verdens smarteste ide. Kom meg igjennom dette året også.
Andre året til 4. året på videregående skole var likedan som barneskolen, til tross for at dem va 1 år mindre enn meg så hadde ikke det noe å si. Klare å mobbe det var vist en sport som jeg ikke kjente til. Til og med en lærer starta å mobbe noe så forferdelig at jeg ikke fikk lyst til å gå på skolen lengre. Men til trossalt så klarte jeg å få meg en utdannelse som hjelpepleier.

Jeg kan vel med trygghet si at jeg aldri har hatt en jobb mer enn to mnd. Er slik at jeg jobber rævva av meg og sier mere ja for å tenke at jobben ser hvor mye jeg jobber og kan gi meg fri når jeg trenger det. Det er ikke tilfellet, i dagens samfunnet så er det slik at kan man ikke si nei til en arbeidsgiver så blir man ikke prioritert. En sier at det skal være tilrettelagt for personer med psykiske sykdommer i arbeidsmiljøet. PHØ!!!!! Den tror jeg ikke på! Så jeg mener at det finnes ting som bør forandres i arbeidslivets former.



hvordan kan en overleve slike mobbere og rykter?
æ vil no si at ryktespedring/sladder er vel bare å prøve å motbevise og me mobbing, der e det viktig mene æ å hør på alle uansett om den som blir mobba er skoleflink eller itj. alle har vi non mobbera i livet men da er det viktig å ha voksne mennesker som kan høre på hvor/hvem som gjør dette. finnes det i samfunne norge, æ mene ja men det er for få som virkelig intersert i å hjelpe å få bort mobbing, de fleste som er lærere mene æ har itj opplevd mobbing men mer vært en mobber, enn offeret... hvorfor mene æ det? jo det har med at æ har sett for mange unger  bli mobba og INGEN gjør nokka me det! får at det ska bli gjort nokka så må det komme fram i media og da e det non i fra stortinget i oslo som love bot og bedring men skjer det NEI DA..
er vel på tide å avslutte..... noe å tenke over alt det æ har skreve i dag.... æ veit at æ gjør det...syns det er vondt å lese at non blir mobba og ingenting blir gjort får å få mobbing vekk fra dagens samfun....

kos dokk og takk for oppmersomheten.... danse mæ ut i mandagens sol som forsvinner snart
Trønder klæm te dokk alle
kansje denne siste sangen sier litt til dem som er ryktespreder og mobber


4 kommentarer:

  1. Hei vennen<3

    Dette var vond lesning..traff meg rett i hjerterota og jeg gråt for deg, gråt for alle som opplever dette og jeg gråt sinte tårer over at det gjøres så rent for lite..

    Det virker nesten som at det er sosialt akseptert og det forunderlige er jo at de som flyger rundt å mobber, melder seg i samme slengen inni stopp mobbing grupper og sider på fb..Helt utrolig!

    Det med vekt blir så overfokusert! Jeg veide på mitt tynneste og sykeste 36 kg. jeg er 172 cm høy. jeg holdt på å dø og jeg love deg og de som leser: du blir ikke lykkeligre som skinnmager..Nå er jeg for første gang i mer normal vekt, ikke så tynn som da du bodde her i løten og jeg har lært meg å leve med at okei, jeg har former og jeg trives.

    Mobbing,slarv og dritt veit du gjør meg forbannet så jeg er 100% enig i hver uttalelse som du kom med på denne bloggen.

    Godt skrevet var den å<3

    Go kos og glad i deg Vakre Snuppa mi<3<3<3

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er itj lett når en blir utsatt for mobbing, rykta har/er noe som ingen kan stoppe det heller så itj en gang statsminesteren og alle ander politikere som bestemmer, trenger itj å lage ett manifest motmobbing for det er ingen som lærere som tar dette alvorlig alike vel....

      takk for at du leser og komenterer glad for det.... drømmen hadde vært å få flere komentarer.... men er no bare gla for at det er mange som leser bloggen min

      go kos og TRØNDERKLÆM te dæ

      Slett
  2. Æ håpe at dæm som en gang har vært me på å mobba dæ læs herre å veit kæm d handle om å virkelig sher korr my ondt en person kan ha av dæmmers handling! Å æ håpe dæm virkelig går innj i sæ sjøl å tænke over d, å virkelig får ondt!! Æ har sjøl blitt mobba så æ veit kordan du føle å har følt dæ snuppa <3 Å æ syns du skriv utroli bra Hanne :-)

    æ kjenne æ bli inspirert t å skriv sånne innlegg sjøl, når æ læs innlæggan dine :-)
    Super gla i dæ Hanne mor <3<3

    SvarSlett
    Svar
    1. har itj fått en person som har mobba mæ den gangen nei te å be om undskylning for mobbinga.... har itj nokka forventninga at dem gjør det heller. men tar det i mot me stor takk

      æ har heller itj nokka å si te mobbera for uten om at æ blir fryktelig sint når andre blir mobba enten en er voksen eller barn.

      håpe du blir inspiret te å skrive for at da kan æ å lese flere blogger :-P

      læs mange men vil gjerne lese flere....
      super gla i dæ å, frøyas herligste jente/dame
      stor klæm sendes te dæ utpå den lille øya

      Slett